„Viaţa este darul lui
Dumnezeu pentru noi” (Michelangelo), dar noi suntem cei care
alegem cum dorim să ne bucurăm de el. Puțini sunt cei care reușesc ca un vis
din copilărie să prindă contur în realitate, iar Camelia Voicu, directoare a Liceului „Mihai Eminescu” (Buzău), este una dintre aceste
persoane.
Sunt onorată că ați acceptat acest dialog.
Recunosc, de câțiva ani tot mă gândesc la subiectul învățământ. Simt
o chemare și, în același timp, o teamă. Adesea ne imaginăm lucrurile a fi
ușoare, dar povestea din spate poate fi uneori un subiect de roman.
Să începem cu începutul. De ce ați ales această
meserie și de ce ați ales materia biologie?
E o întrebare ușoară și totodată grea.
Cred că alegerea acestei meserii,
vine de undeva din copilărie, în care
principala formă de activitate preferată de mine era jocul de-a profesoara.
Încă nu aveam conturată orientarea
către o disciplină când aliniam păpușile și
foloseam o ușă drept tablă, pentru a transmite informații.
La început au fost păpuși, apoi
copii mai mici decât mine, context în care am
descoperit empatia și inteligența emoțională cum am spune acum. Am descoperit
că legătura dintre elev și educator, este o legătură emoțională, de comunicare.
Instrumentul educației este emoția și cuvântul. Poate din singurătate, eu fiind
copil unic, în jocul acesta de-a educația și predarea am descoperit că pot să
nu fiu singură.
De ce am ales materia biologie?
Fascinația pentru biologie a venit mai târziu, în adolescență.
Felul meu de a fi, îmbină o latură
artistică și o latură concretă, științifică. Tot ce înseamnă biologie, răspunde acestor nevoi ale mele. Biologia adună la un
loc poezia și rigoarea, știința.
Și pentru că nu este suficientă
motivația internă, a existat și o motivație externă să zic așa, aceasta fiind
d-na profesor de biologie din Liceul Teoretic
„Mihai Eminescu”, Mircioagă Elena. Dar până la d-na profesor a existat opțiunea pentru profilul chimie-biologie
din cadrul Liceului Teoretic Mihai Eminescu Buzău, opțiune care a avut la bază
orientarea mea vocațională. Aici, am întâlnit-o pe d-na profesor Mircioagă
Elena care a exercitat o fascinație reală asupra mea. Era atât de fragilă,
feminină și totuși ne conducea foarte bine în deslușirea tainelor biologiei.
Atunci, am zis da, voi fi ca d-na Mircioagă!
Deși aveam această ușurință în a învăța biologie, nu am dorit nicio clipă să devin
medic deși era o modă, iar jumătate din clasa mea au devenit medici.
A venit alegerea profilului
facultății, ca opțiune definitivă pentru meserie. Nu am stat pe gânduri, am ales Facultatea de Biologie din cadrul
Universității ” Al. I. Cuza” Iași, unde într-un clasament care cuprindea 22 de
locuri, eu am fost a doua admisă.
Acea admitere, a fost saltul meu
către excelență, de împlinire a visului meu.
Orașul Iași și conținutul concret al curriculumului parcurs în facultate,
iarăși au venit ca un răspuns la nevoile mele de poezie, romantism și rigoare
științifică.
Ce înseamnă pentru dvs. a fi profesor?
Pentru mine, a fi profesor înseamnă
tot. Înseamnă împlinirea unei nevoi
emoționale (în educație se pune problema cine oferă și cine primește),
intelectuale dar și materiale, fiind principala sursă de venit.
Sunt în permanență profesor și în școală, și în afara școlii. Și nu pentru că mi-ar
placea să ofer sfaturi, ci pentru că iubesc interacțiunea cu tinerii, cu
adolescența. Acest laborator în care esențele personalității copilului se
distilează (unele se consumă, altele se nasc), exact ca în crisalida, în
interiorul căreia omida urâtă și lacomă se transformă într-un mândru fluture.
Așa este și elevul nostru, într-o continuă devenire și transformare. Cred că și
asta mă fascinează.
Considerați că dvs. ați ales această profesie
sau profesia v-a ales pe dvs.?
Întreb acest lucru, deoarece am întâlnit foarte
mulți profesori care au afirmat că niciodată nu s-au gândit să devină dascăli, dar (citez)
„dacă tot s-au trezit cu diploma în mână”... Și, de altfel, de ce să nu spunem
că pentru această meserie e nevoie de multă dăruire și vocație.
Grea întrebare, aș spune că, în mod constant, pornind de la nevoile mele interne am
ales această meserie pe care o fac cu toată responsabilitatea. Este o meserie
de vocație care nu se poate face fără implicare, dăruire, talent.
Știu că ați fost și profesor în învățământul gimnazial, nu doar
în cel liceal. Este mai greu de predat celor mai micuți sau adolescenților?
Într-adevăr, în cariera mea de 33 de ani de învățământ, am predat
la toate nivelurile și formele de învățământ: gimnaziu, liceal, postliceal,
universitar, în învățământ special și învățământ de masă. Ca profesor metodist
al Liceului Pedagogic am îndrumat activitatea elevelor pentru realizarea
activităților la grădiniță (nivel preșcolar). De asemenea, se adaugă perioada
petrecută ca inspector de specialitate, evident Biologie, dar și ca director al
unei importante școli buzoiene.
Am experimentat lecția ca
activitate de bază a învățământului,
atât din fața clasei ca profesor, dar și din spatele clasei ca inspector sau
director. În oricare din rolurile prezentate, am intrat foarte ușor,
adaptându-mă din mers rigorilor funcției îndeplinite.
Este greu și la nivelul gimnazial
și la nivelul liceal, dar este frumos. Dacă ai vocație pentru educație.
Nu judecăm lucrurile din
perspectiva complexității materiei predate, care evident este mai ușoară ca și
concept la gimnaziu, ci din perspectiva învățării și a înțelegerii noțiunilor predate, a operațiilor gândirii pe
care trebuie să știm cum să le antrenăm, să le conducem spre dezvoltare. Pentru
că disciplinele de studiu, vin cu un set de tehnici care aplicate dezvoltă
gândirea elevilor și, în final,
personalitatea lor.
Prin predarea materiilor prevăzute
în planul cadru, trebuie să urmărim antrenarea
fizică, intelectuală și emoțională a elevilor. Trebuie să aibă un caracter
formativ intelectual și emoțional.
La nivelul gimnazial predomină
caracterul concret, dar și aspectul ludic al activităților de învățare.
La nivelul liceal operăm cu
abstractizarea, generalizarea etc. operații ale gândirii aflate pe un nivel superior.
Iată că și în evoluția mea ca om am predat: în tinerețe la gimnaziu (și am descoperit de-a lungul timpului cum copiii la copii trag), iar
acum, în anii maturității, predau la liceu.
(va urma)
Comentarii
Trimiteți un comentariu