Treceți la conținutul principal

Un „selfie” cu Laurențiu Belizan (prima parte)


„mă gândesc cum ar fi toate anotimpurile topite într-unul singur...” (din ayahuasca)

A crescut printre cărțile bibliotecii părintești, iar acum respiră în biblioteca multora dintre noi. Laurențiu Belizan este câștigătorul Marelui Premiu la secțiunea Poezie a Concursului de Debut Literar UniCredit 2011, cu volumul „Pareidolia”, publicat de editura Humanitas, lansat la Târgul Internațional Gaudeamus. În prezent, este președintele cenaclului literar Ante Portas, fondat în 2013.



 - Bună, Laurențiu! Mă bucur mult că ai acceptat acest dialog. Aș vrea să nu divulgăm micul lui secret, fiindcă „omne ignotum pro magnifico est”.

- Bună, Laura! Îți garantez că, volens nolens, acest secret va deveni unul al lui Polichinelle.


-  Spune-mi, te rog, cum a devenit lectura o pasiune? Știu că tatăl tău era profesor de limba și literatura română. Sunt curioasă ce rol a avut în devenirea ta ca scriitor.

-  Mama mea a fost, de asemenea, dascăl, în învățământul primar. Poate părea curios, dar părinții mei au hotărât să nu mă învețe să citesc, înainte de a mă da la școală, limitându-se doar la a mă familiariza cu alfabetul. Cred că au procedat foarte bine, pentru că mi-aș fi pierdut interesul, cel puțin în clasa întâi. Îmi aduc aminte că spre sfârșitul anului începusem să citesc cărți de povești. Apoi, am început să cotrobăi prin biblioteca ticsită de cărți, care mă atrăgea ca un magnet. Nu mă rezumam doar la lecturile specifice vârstei, sugerate de tatăl meu, mergând de multe ori instinctiv spre cărți a căror parcurgere mă solicita intens. Cu toate acestea, este evident,  că n-am înțeles mare lucru din „La țigănci” sau „Crimă și pedeapsă”, citite pe la 11-12 ani. Simțeam însă un mare apetit pentru lectură, pe care nici măcar îmbietoarele și lungile vacanțe de vară nu mi-l potoleau. De multe ori eram pur și simplu „alungat” din casă la joacă. Până în 1989, la absolvirea facultății, am citit foarte mult. O carte sau un autor bun îți induc un standard, o anume filiație a ideilor, a valorilor estetice, cu ajutorul cărora găsești cărți din ce în ce mai bune. La început am urmat recomandările de lectură ale tatălui meu , apoi s-a întâmplat, firesc, fenomenul descris mai sus. Îndrumarea lui a fost însă determinantă, pentru că am plecat din start cu lecturi valoroase, accesibile vârstei. Pentru acest lucru, și nu numai, îi sunt de-a pururi recunoscător.
  După 1989 au fost editate un val de cărți la care nu avusesem acces. Pe de altă parte „timpul nu mai avea răbdare”, dar în alt sens decât cel moromețian. Cu toate acestea cititul a fost și rămâne pentru mine o desfătare, o minunată „ocupațiune mintală”!...
  M-ai întrebat de lectură ca pasiune. În ultimii douăzeci, treizeci de ani, mulți au fost și sunt  tentați să pună semnul egalității între pasiune și hobby. Hobby-ul are un sens, zic eu, mai restrâns, este o îndeletnicire plăcută pe care ți-o împlinești în afara profesiunii sau a preocupărilor principale, care te definesc în ultimă instanță. Pasiunea, pasiunea pentru lectură în special, este un modus vivendi, este, poate, printre singurele care îți permite accederea în multe lumi imaginare sau reale, care te face să trăiești – cum frumos spunea cineva –  pe lângă propria viață, trăirile și sentimentele tuturor personajelor, mii de alte vieți, generând o reacție de fisiune  și (e)fuziune spirituală, o entropie cognitivă și empatică.
Pe tema lecturii, sunt multe referiri interesante în cărțile lui Cioran. „Cărțile și noaptea”, cu/ și despre Jorge Luis Borges, este o carte fundamentală despre lectură, scris și raportul dintre realitate și literatură.


 - Lucian Boia afirma că atât în politică, cât și în cultură, românii nu au venit niciodată cu ceva original, ci doar au împrumutat de la străini. Spre exemplu, Nicolae Grigorescu „e național datorită subiectelor sale cu țărănci și ciobănași”. Însă, „un occidental va aprecia talentul pictorului și frumusețea pânzelor, dar nu va vedea în acea pictură nimic ieșit din comun, nimic cu adevărat novator”, deoarece tehnica artistică îi aparține unui pictor francez. Care este părerea ta?

- Profesorul Lucian Boia, este, de departe, o mare personalitate contemporană, un istoric prestigios, cu o operă complexă vizând istoria ideilor, a imaginarului, analiza mitologiilor. Aproape toate cărțile lui au stârnit controverse, polarizând comunitatea științifică, dar și publicul cititor. Dincolo de orice, este de apreciat capacitatea lui de a problematiza, de a aduce în discuție ipoteze noi, cu un solid eșafodaj argumentativ, documentaristic, logic.
În cartea „Mihai Eminescu , românul absolut. Facerea și desfacerea unui mit.”, face o analiză în care îi  pune la îndoială genialitatea, recunoscând pe de altă parte că este „un mare poet romantic, cel mai de seamă, și încă de departe, pe care l-a dat literatura română în epoca ei clasică”.
Citatul din întrebarea ta este, dacă nu mă înșel, din volumul intitulat „De ce este România altfel?” Firul roșu al cărții este următorul: România este în urma Occidentului din toate punctele de vedere; motivele ar fi „blestemul” geopolitic – prin situarea la intersecția sferelor de influență ale marilor imperii (aici, Boia face o interesantă analiză, aducând atât argumente pro cât și contra ), influența nefastă a mentalităților balcanice ( eufemistic vorbind ), un anumit complex de inferioritate – în genere – al românilor față de Vest, obișnuința cu un model politic autoritarist.  Mai este un aspect asupra căruia Boia oscilează diplomatic cu o cinică sinceritate: sunt românii „altfel” ca nație pentru că au inserată o genă a superficialității, compromisului, a „lipsei de onoare”, supunerii? Sau aceste tare au apărut conjunctural, într-un soi de artă a supraviețuirii ca popor?
Iată un motiv, greu de combătut, când vine vorba despre defazajul cultural: „când principatele române abia apăreau pe harta Europei, regele Carol I [...] fonda la Praga o universitate ( cu o jumătate de mileniu înaintea universităților românești )”.
Autorul spune, pe de altă parte, că nu e datoria lui să aducă și elemente pozitive panoramei prezentate, din moment ce este evidentă starea precară generală a României și a românilor.
 L-au combătut mulți „patrioți” jignindu-l în fel și chip, alții au polemizat cu el folosind un limbaj decent, temperat. Așadar, îți răspund la întrebare enumerând o listă scurtă a românilor care par a contrazice în parte teroria lui Boia: Dimitrie Cantemir, Henri Coandă, Traian Vuia, Aurel Vlaicu, Constantin Brâncuși, Mircea Eliade, Eugen Ionesco, Tristan Tzara, Emil Cioran, Nicolae Paulescu, George Emil Palade. Ce-i drept, într-o majoritate covârșitoare, cei enumerați și-au creat sau desăvârșit opera în afara țării...



- Privind din perspectiva lui Mușina, „poezia e o formă de cunoaștere, de exploatare a lumii”, dar pe de altă parte, părerea lui Rimbaud e că „poetul e supremul savant”. Tu crezi că poetul are puterea de a crea lumea sau de a reflecta adevărul despre ea?

- Ți-aș răspunde tot cu o întrebare: ce este adevărul, cum îl definim, cum îl găsim? Cele două viziuni sunt doar într-o aparentă contradicție. Poetul este demiurg. În lumea făurită, ele sunt în armonie. Totul este ca între lumile create și realitate, să fie o minimă legătură. Mă gândesc la frumusețea neverosimilă a mangrovelor care au pe lângă rădăcini de fixare, și rădăcini respiratorii...





Comentarii

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Pe orbita „Literatura de azi” - cu Odilia Roşianu

Foto: Ovidiu Moisin Photographer  „Meseria” a căutat-o de la o vârstă fragedă pe Odilia Roşianu. Prima carte corectată a fost „Eseuri despre folclor” (apărută în anul  1984), a prof. univ dr. Nicolae Roşianu. După ce a fost „racolată” de Daniel Cristea-Enache , în 2013, a devenit redactorul șef al revistei online Literatura de azi. Laura Cozma: Cum l-ai cunoscut pe Daniel Cristea-Enache și cum a început povestea Literatura de azi? Odilia Roşianu: L-am „cunoscut” pe Daniel Cristea-Enache în anii ’90, prin cronica de întâmpinare pe care o făcea încă de atunci. Apoi, la TVR Cultural unde emisiunea pe care o realiza se numea chiar „Literatura de azi”.  În cele din urmă, cred că prin 2011, ne-am „împrietenit” pe Facebook.  Nu știu cum m-a „cunoscut” Daniel Cristea-Enache, dar asta e o întrebare pe care și-o pun cei mai mulți dintre cei care au fost racolați de el la începutul existenței paginii de Facebook Literatura de azi. A fost odată ca nicio

Dumitru Dănăilă – un spirit la confluența dintre înțelepciune și talent

Inspirația l-a căutat de la o vârstă fragedă, iar meseria de redactor i s-a potrivit ca o mănușă lui Dumitru Dănăilă, după ce a absolvit Facultatea de Ziaristică din București, în anul 1974. A fost redactor la ziarele „Viața Buzăului”, „Muntenia”, „Informația Buzăului”, „În slujba patriei”, secretar de redacție la ziarul „Opinia”. După ce a fost lector al mai  multor volume, apoi a îngrijit edițiile laureaților „Concursului Național de Creație literară Vasile Voiculescu”, și-a publicat primul roman în anul 2008, „Destine la indigo”. În prezent, are șase romane publicate. Laura Cozma: Bună ziua, domnule Dănăilă! Mă bucur că aţi acceptat să-mi răspundeţi la întrebări. Prima mea întrebare ar fi despre literatura buzoiană. Credeţi că este bine reprezentată la nivel naţional? Dumitru Dănăilă: Buzăul, aşezare străveche, menţionată documentar pentru prima oară în anul 376, în scrisoarea patristică Pătimirea Sfântului Sava, este situat în zona de confluenţă a trei import

Fuga spre tine

Cristian, cea mai viguroasă credință care te lovește fără să vrea sau să vrei, este iubirea. Cristian, trebuie să știi cât de mult îl strig(am), în învelișul stâng al toracelui, fără să îi vibreze nimic în trompa lui Eustachio. Căușul palmelor ascunde mireasma putredă a limbajului trupesc din lama dulce a timpului. Cristian, credeam că în ziua când nu mai trăiești pentru tine ești definiția unui om mort și viu, totodată. Dar, dacă te desprinzi de durere concepi dragostea și împlinirea. Atunci, articulația pumnului se deschide, iar vârfurile degetelor tale se sprijină în buricele degetelor mele pentru a păși împreună spre soarele zâmbetului tău. Cristian, trăiesc și în el, la fel ca puiul de om în mamă.