într-o lume de hârtie din care răzbate când și când un dangăt de iubire”
(din Bonnie & the slide)
(din Bonnie & the slide)
- Cum ai început să scrii?
- S-a întâmplat
destul de devreme, pe la treisprezece ani. Am simțit nevoia unui jurnal. Era un
amalgam în care povesteam despre situații, întâmplări, care mă impresionau
într-un fel sau altul. Erau și reflecții, mare parte naive, despre viață.
Scriam, de asemenea, despre cărțile citite și primii fiori ai dragostei. După
un timp au apărut primele poezii, proze scurte. Nu m-am gândit niciodată în
acea perioadă să arăt cuiva încercările mele. Singurul care le citea era tatăl
meu. El a fost un mentor discret, plin de tact, încercând să mă ferească de
deziluzii. Mi-aduc aminte o discuție avută prin liceu, în care îmi povestea de
lumea subterană, plină de fiere, a lumii literare. În liceu nu exista un cerc
literar. Mi-aduc aminte însă un episod amuzant din ultimul an. Profesoara de
română ne-a cerut o compunere ( acum se spune pompos: eseu ) despre tinerii de
atunci. A fost un fel de concurs. După ce a citit-o, mi-a spus între patru ochi
că îi place stilul, dar e cam „reacționară”. Cred sincer și acum că mi-a vrut
binele: prea semăna cu scrisorile trimise clandestin la „Europa Liberă”. Așadar,
a câștigat o chestie siropoasă despre U.T.C.-iști.
Prin anii `50 comuniștii au înființat o „Școală de literatură”
pe care au urmat-o extraordinarii poeți Nicolae Labiș, Ion Gheorghe dar și
mulți alți viitori anonimi. Astăzi văd că se țin așa-zise ateliere de scriere
creativă ( or fi și de scriere non-creativă? ).
M-am referit la acest
ultim aspect deoarece sunt ferm convins că
a scrie literatură nu se poate învăța! Nu neg importanța oricărui demers prin
care aspiranții pot afla despre anumite tehnici de scriere, lucruri interesante,
noi, despre mersul literaturii. Contează, de asemenea, părerile și sfaturile
colegilor sau consacraților despre creațiile lor, în cadrul cenaclurilor
literare. Îmi vine minte, de exemplu,
prestigiosul „Cenaclu de luni”, din anii ’80, inițiat de Radu Călin Cristea și condus de Nicolae
Manolescu, în care au activat poeți de primă mână precum Mircea Cărtărescu, Traian T. Coșovei, Mariana Marin,
Alexandru Mușina.
Ideea este însă că
dacă nu ai un dram de har, nu se poate face nimic, în ciuda oricărui efort – onorabil în sine. E ca și cum ai pune un
șarpe să alerge!
- Mulți spun că poeții au o anumită muză și că
inspirația le vine odată cu „marile dureri”, dar alții că „regimul veritabil al
artei este bucuria”. Tu ce părere ai? Și care este muza ta?
- Ideea unei muze are rădăcini vechi, și este parțial
adevărată. Acum, trebuie să o privim mai mult în sens metaforic. Nu cred că
exagerez dacă afirm că poezia este expresia, chintesența estetică a filosofiei.
Fiecare om este traversat de stări poetice. La unii, această stare rămâne
latentă, manifestă prin efuziuni de tot felul, într-o stare amorfă, la alții se
cristalizează în diferite forme și structuri, până la irizații și străluciri
diamantine. Poezia reflectă și multiplică realitatea, creează universuri și...multiversuri.
Poezia,
arta în general, are ca punct de plecare realitatea, viața însăși – cu
tot ce cuprinde ea –, pe care, printr-o alchimie spirituală, o
îmbogățește, adăugând frumusețe, cunoaștere, sensuri noi...
- Povestește-ne despre debutul tău și
personalitățile pe care le-ai cunoscut de-a lungul vremi.
- În 2010 am finalizat manuscrisul primului volum de versuri,
„Pareidolia”, dedicat tatălui meu Alexandru Belizan. Apărusem până atunci în
câteva reviste literare, antologii de proză și poezie. Mă documentasem cu
privire la o eventuală publicare a volumului și nu eram prea optimist: șansele
păreau mici. Până într-o zi, pe la începutul lui 2011, când am citit despre un
concurs de debut, organizat de editura Humanitas, sprijinit de UniCredit.
Văzând componența juriului – Radu Paraschivescu, Paul Cernat, Liviu Papadima –,
mi-am zis în primă instanță că nu are rost să trimit. Mărturisesc că nu am avut
niciun feeling, am simțit doar că până la urmă trebuie să am măcar un scurt feedback
privat de la aceste personalități literare, în cazul în care nu aș fi câștigat
– așa scria în comunicatul oficial. Am aflat ulterior că au fost peste 100 de
manuscrise la secțiunea poezie. Vestea câștigării concursului am primit-o chiar
de ziua mea! E greu de descris sentimentul, cert e că m-am bucurat enorm.
Lansarea a avut loc în noiembrie 2011, la Bookfest, alături de membrii juriului,
având parte de o prezență numeroasă. Cartea a fost editată în o mie de de
exemplare, și distribuită în principal prin rețeaua de librării a
Humanitasului. Cam aceasta este, pe scurt, povestea debutului. Adaug doar
remarca criticului Andrea Hedeș, care – într-o cronică a următoarei mele cărți,
„Onirograme”, apărută într-un număr al Revistei „Luceafărul de dimineață”, din
2013 – constata că am debutat la aceeași
vârstă cu Arghezi!...
M-ai întrebat de
personalitățile literare pe care le-am cunoscut. Adevărul este că în ultimii
ani am participat la multe evenimente: lansări de carte, festivaluri,
conferințe etc. Voi enumera o parte dintre ele: Mitzura Arghezi, Alex
Ștefănescu, Dinu Săraru, Margareta Labiș, Varujan Vosganian, Ana Blandiana,
Liviu Ioan Stoiciu, Daniel Cristea-Enache, Horia Gârbea, Gheorghe Astaloș, Nicolae
Dabija, Emil Lungeanu etc. Cu mulți dintre cei menționați am avut conversații
îndelungi, plăcute, pline de substanță. Poate voi detalia cu alt prilej întâmplările
legate de acești oameni, unii de-a dreptul minunați, felul în care i-am
cunoscut și perceput...
- Ești unul dintre cei care cred că tinerii nu
mai citesc, în general, sau ește de acord cu Boia, că „tinerii nu vor să mai
audă de o poezie care nu corespunde sensibilității lor”?
- M-ai întrebat
mai devreme despre lectura ca pasiune. Cred că singurul beneficiu –
oferit sadic și involuntar, bineînțeles
– al dictaturii a fost că singura televiziune emitea doar două ore pe
zi, din care una era cu ode închinate lui Ceaușescu. Sunt convins că nu aș fi
citit atât de mult dacă aș fi avut tentația mass-media sau Facebook. În ultimii
treizeci de ani tehnologia informației s-a dezvoltat enorm, cu avantajele și
dezavantajele ei. Foarte bine spunea Dan C. Mihăilescu în cadrul unei
conferințe la care am participat, că din cauza timpului petrecut în fața
calculatorului – și a faptului că, aparent, orice informație le stă la îndemână
–, tinerii nu mai pot rămâne cu ei înșiși pentru o necesară introspecție și
autoanaliză, bombardați fiind de această ciudată entitate virtuală – cu reflexe
depersonalizante –, care este internetul.
Cu toate acestea, revenind strict la întrebare, eu cred că tinerii de azi nu diferă structural de
cei de acum treizeci sau cincizeci de ani. Este adevărat că în România,
peste super-tehnicizare, s-au suprapus și mutații de ordin sociologic, politic,
economic. „Se trăiește cu mare viteză, nu e timp pentru momente de reverie” –
cam acesta e tonul retoricii justificative. Receptarea și/sau făurirea Poeziei
presupune empatie și sensibilitate. Ori, afișarea sensibilității nu a fost
receptată aproape în nicio societate ca o virtute, ci ca un semn al slăbiciunii.
Pe de altă parte există capodopere literare care rezistă eroziunii, de mii sau
sute de ani. Tinerii, din motivele arătate, fug de exhibarea acestei
sensibilități, dar și de tot ce este siropos, edulcorant – se maturizează mult
mai repede. Asta nu înseamnă că nu au acuitatea să identifice, să rezoneze
întru lirica, literatura valoroasă.
- Observ poeme fără mesaj, doar o beție a cuvintelor. Interesant este
că sunt apreciate de cititori. Încotro crezi că ne îndreptăm?
- Într-un număr, din anul 1873, al Revistei „Convorbiri Literare”,
Titu Maiorescu publică „Beţia de cuvinte”, articol care a făcut senzație în epocă
și nu numai. Această expresie foarte plastică a intrat în uzul comun. Ea
semnifică o exprimare redundantă și fără sens, de multe ori împănată cu
neologisme. Aș zice că e ombilical legată de alta, al cărei autor este Vasile
Alecsandri; „Românul s-a născut poet”, pe care nu-l suspectez de rea-credință,
dimpotrivă. Spun asta pentru că, în timp, zicerea lui Alecsandri a căpătat o altă
conotație. Într-un interviu din 2012, Matei Vișniec spune: "Nu, nu cred ca
românii sunt mai talentați, dar cred că sunt la fel de talentați ca alte
popoare care și-au creat o literatură scrisă destul de târziu și care au avut
nevoie de apariția unui mare poet pentru a-și fixa limba literară".
Există o dorință – de
înțeles până la un punct – a multora, de a-și etala cu orice preț creațiile
literare. Mulți autori dau frâu liber fluxului liric fără o minimă autocenzură.
Se scrie enorm de multă poezie în România. E și bine, e și rău. Trist este că
mare parte a criticii literare, în loc să se ocupe de obiectul muncii – creând
ierarhii oneste – , este într-o luptă partizană, oneroasă, intestină, din care
literatura română nu are nimic de câștigat. Dimpotrivă, mergând pe ideea
„beției de cuvinte”, se va ETILIZA complet!...
- Îți mulțumesc pentru timpul acordat și aștept
următorul tău volum cu interes!
- Toate la timpul
lor! Și eu îți mulțumesc.
Ana Blandiana și Laurențiu Belizan |
Dinu Săraru și Laurențiu Belizan |
Alex Ștefănescu și Laurențiu Belizan |
Exact cum aşteptam să fie şi această parte, ca şi prima: profesional şi cu profesionalism, de ambele părţi! FELICITĂRI!
RăspundețiȘtergereMulțumesc!
Ștergere