Treceți la conținutul principal

Lumina - sens unic


Foto: Suflea Mc









                    De la umor la poezie, de la poezie la 
     proză. Poetul Lucian Mănăilescu, redactor-șef 
      al revistei „Fereastra”, preferă să fotografieze 
      lumina. Și de ce ne-am mira dacă nu cumva 
      chiar „lumina” l-a adus pe drumul literar?






Laura Cozma: Mă bucur foarte mult că ați acceptat acest interviu. Să o luăm cu începutul. Cum v-ați descoperit vocația pentru literatură? Care a fost declicul în urma căruia aţi început să scrieţi?
Lucian Mănăilescu: Declicul a fost în clasa I, când – e adevărat – eu nu voiam să scriu, dar buna mea învăţătoare m-a cam obligat, după ce în prima zi de şcoală, în recreaţia mare, am fugit acasă. Doamna (aşa îi spunea tot satul, deşi celelalte învăţătoare erau „tovarăşe”) a venit după mine, m-a găsit „vârât”  într-un borcan cu magiun şi, aşa mânjit cum eram, m-a luat la dânsa, unde, în bibliotecă se afla ceva mare şi negru, cu dinţii rânjiţi. Mi-a spus că se numeşte pian şi, mângâind clapele, a improvizat un vis pe care n-am să-l uit niciodată. Atunci am decretat că ăla e, de fapt, Dumnezeu şi, de a doua zi, am devenit aproape scriitor de linii, cârlige şi ovale. Cât despre cealaltă scriere, în limba spargă, am învăţat-o fără profesor, deşi era o limbă foarte străină, şi am debutat prin clasa a IX-a, în „România literară”, încurajat de o altă Doamnă cu suflet de zăpadă, Constanţa Buzea.

Laura Cozma: Știu că ați debutat editorial  în anul 1997, cu un volum de fabule „Cartea junglei”. De ce fabule și nu poezie?  De ce, mai apoi, poezie şi nu proză?
Lucian Mănăilescu: E o cronologie aparentă. Fabulele au început în... proză, în ziarul „Muntenia”, şi se voiau un fel de şarje politice.  Cineva mi-a sugerat să le poezesc şi, cum rubrica funcţiona săptămânal, s-a strâns repede de-o carte, editată la... presiunea „străzii”.
Dar, la vremea aceea, prima mea carte de versuri (Lacrimi de Murano) era deja scrisă, numai că, dacă pentru umor găsisem sponsori, în materie de poezie lucrurile stăteau ca şi azi.

Laura Cozma: Trăim vremuri agitate. Marea majoritate a oamenilor sunt preocupaţi de problemele pe care le au. Mai există astăzi acea deschidere, dorinţă de a citi poezie?
Lucian Mănăilescu: Oamenii au, într-adevăr, foarte multe probleme. De exemplu, un om din Tecuci a avut probleme cu un motor. Dar poezia – şi o spun după 9 ediţii de festival literar, pe care le-am organizat, nu numai că supravieţuieşte. Aud chiar că a ieşit în stradă să ceară demisia politicienilor.

Laura Cozma: Aveţi în spate o lungă carieră publicistică. Ne-aţi putea oferi mai multe date despre revistra „Fereastra”, al cărei redactor-şef sunteți? Cum poate cineva să fie publicat în revistă?
Lucian Mănăilescu: „Fereastra” are mândria de a se fi deschis spre lumea literară de capul ei, nu e a „cuiva”, nu are patroni, nici parti-priuri. La cele 100 de numere, apărute până acum, am primit de la instituţiile de cultură prahovene astronomica sumă de 0 lei, cam tot atât cât primim şi la fiecare ediţie a Festivalului Naţional de Literatură „Agatha Grigorescu Bacovia”. Aşadar, parafrazând un tovarăş poet, nu ne rămâne decât să mulţumim, din inimă, partidelor! Ce să mai vorbim despre cei ce conduc aceste instituţii, nişte preoţi cunoscători de slujbe, fluieraşi din fotbalul mioritic sau fel de fel de tanti şi nenea, cu elanuri UTC-iste.
De publicat în revistă e simplu: scrii, rupi, refaci, rescrii, rupi, reciteşti. Dacă ai talent e uşor!

Laura Cozma: Care sunt personalităţile culturale pe care le-aţi intervievat de-a lungul timpului şi care v-au impresionat în mod deosebit?
Lucian Mănăilescu: Primul interviu l-am început în gara Buzău, în urmă cu 30 de ani şi urmează să-l termin într-o altă viaţă, pentru că intervievatul, poetul Gheorghe Istrate, tace atât de esenţial încât se cutremură lumina stelelor, deasupra Limpezişului din sufletul său. Pe urmă, imediat după rotaţie (că rotaţie a fost, nu revoluţie) am plimbat „o samă de cuvinte” pe dealurile de la Sărăţeanca, cu marele poet Ion Gheorghe. Interviul a fost unul scâncit, ca să încapă într-o biată pagină de la zirul la care lucram atunci. Pe urmă au fost consemnările de pe „scena” Festivalului „Agatha Grigorescu Bacovia”, cu Fănuş Neagu, Adrian Păpunescu, Grigore Vieru, Eugen Simion, Dan Puric, Ileana Vulpescu, Adrian Alui Gheorghe, Aida Hancer, Monica Rădulescu, Adela Naghiu...
Dintre interviurile bune pe care le-am făcut trebuie să le amintesc pe cele cu Magda Ursache, Lidia Vianu, George Vulturescu, Valeria Manta Tăicuţu, Nicolae Băciuţ, Florin Dochia, Passionaria Stoicescu, Virgil Diaconu, Nicolae Silade, Florin Menzopol. Sper să le public, în primăvară, într-un volum, dacă mă ajută Dumnezeu, editura şi sponsorii.

Laura Cozma: Marea majoritate a celor din sfera culturală consideră că tinerii au elemente sumbre în scrierile lor. Sunteți de acord cu această aserţiune?
Lucian Mănăilescu: Nu. Eu cred în tristeţe, ca o formă de evoluţie a spiritului către profunzimi. Iată, spre exemplu, o poezie despre moarte a Florenţei Albu, de o seninătate astrală şi tandră: „În fiecare primăvară,/ prin câmpia însămânţată,/ răsărită, înverzită/ vine femeia bătrână,/ Zâna Moarte, cu legăturica/ puţină, cu oboseala./ Foarte mult soare şi iar/ secetă în câmp,/ şi iar setea, popasul/ în preajma fântânilor./ Şi toată suflarea,/ pasărea gângania puii/ cresc timpurii,/ mişună pe labele firave/ cu drumul subţire,/ fără umbră şi zare./ Pe-acolo vine femeia bătrână/ moartea de la noi, din câmpie,/ învăţată cu setea, cu pulberea,/ cu drumul lung şi cu mila./ Se apropie de satul nostru/ de casa noastră, de poarta noastră/ şi mama zice: «deschide-i/ şi las-o să se aşeze/ e şi ea o biată bătrână ca mine»” (Zâna Moarte)

Laura Cozma: Cum vi se pare atmosfera  din cenaclul „Ante Portas”? Ați fost invitat de mai multe ori și am apreciat  implicarea dvs. în dezbaterile literare care au loc la şedinţele noastre. Mai mult decât atât, aţi publicat în revista pe care o conduceţi,  creaţii ale membrilor noştri, câțiva debutând cu acest prilej. Am aflat, de asemenea, că aţi ajutat mulţi scriitori aflaţi la început de drum. De unde vine acest altruism care pentru unii pare că vine din altă lume?
Lucian Mănăilescu: Nu e altruism. Pur şi simplu e vorba de credinţa în secunda de eternitate care ne e dată tuturor, de nevoia de a trăi şi muri frumos, adică mai bogat decât toţi săracii acestei lumi, care – spunea cineva – în afară de bani nu au nimic. Despre „Ante Portas” ce să spun? E un fel de „acasă” al vostru şi, sper, şi al meu.

Laura Cozma: De mulţi ani, sunteți organizator al Festivalului Naţional de literatură „Agatha Grigorescu Bacovia” de la Mizil. În timp, a căpătat prestigiu, deși, ați spus mai devreme că nu a primit vreo sponsorizare de la instituțiile de cultură. Cum rezistă?
Lucian Mănăilescu: Festivalul, ca şi revista, nu ar fi existat fără implicarea prietenului meu Emil Proşcan, cel care a găsit, de fiecare dată, resursele de... supravieţuire.

Laura Cozma: Cultura în România este subfinanţată. Ce ar trebui să facă ministerul  de resort în acest sens pentru sprijinirea şi promovarea ei?
Lucian Mănăilescu: Cred că soluţia propusă de regretatul  flautist Valerică Stan, pe vremea când era director la Direcţia de Cultură, este ideală: „Să se desfiinţeze!”

Laura Cozma: Sunteți membru USR. Credeți că această instituție trebuie reformată?
Lucian Mănăilescu: Off!...  

Laura Cozma: Am observat pasiunea dvs. pentru fotografie. De fapt, cred că mulţi dintre cei care vă urmăresc postările de pe Facebook au observat-o. Și pentru fotografie trebuie o anumită stare? Preferați să fotografiați oameni sau natura?
Lucian Mănăilescu: Puţini ştiu că, de fapt, nu fotografiem fiinţe sau lucruri, ci stări de agregare ale luminii. Aşadar, prefer să fotografiez lumina.

Laura Cozma: Ultima întrebare. Va fi secolul 22 poetic sau nu va fi deloc?
Lucian Mănăilescu: Vom trăi şi vom vedea!

Laura Cozma: Vă mulțumesc! A fost un interviu cu totul atipic. Am constatat că faceți parte din categoria celor veșnic tineri. La mulți ani!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Pe orbita „Literatura de azi” - cu Odilia Roşianu

Foto: Ovidiu Moisin Photographer  „Meseria” a căutat-o de la o vârstă fragedă pe Odilia Roşianu. Prima carte corectată a fost „Eseuri despre folclor” (apărută în anul  1984), a prof. univ dr. Nicolae Roşianu. După ce a fost „racolată” de Daniel Cristea-Enache , în 2013, a devenit redactorul șef al revistei online Literatura de azi. Laura Cozma: Cum l-ai cunoscut pe Daniel Cristea-Enache și cum a început povestea Literatura de azi? Odilia Roşianu: L-am „cunoscut” pe Daniel Cristea-Enache în anii ’90, prin cronica de întâmpinare pe care o făcea încă de atunci. Apoi, la TVR Cultural unde emisiunea pe care o realiza se numea chiar „Literatura de azi”.  În cele din urmă, cred că prin 2011, ne-am „împrietenit” pe Facebook.  Nu știu cum m-a „cunoscut” Daniel Cristea-Enache, dar asta e o întrebare pe care și-o pun cei mai mulți dintre cei care au fost racolați de el la începutul existenței paginii de Facebook Literatura de azi. A fost odată ca nicio

Dumitru Dănăilă – un spirit la confluența dintre înțelepciune și talent

Inspirația l-a căutat de la o vârstă fragedă, iar meseria de redactor i s-a potrivit ca o mănușă lui Dumitru Dănăilă, după ce a absolvit Facultatea de Ziaristică din București, în anul 1974. A fost redactor la ziarele „Viața Buzăului”, „Muntenia”, „Informația Buzăului”, „În slujba patriei”, secretar de redacție la ziarul „Opinia”. După ce a fost lector al mai  multor volume, apoi a îngrijit edițiile laureaților „Concursului Național de Creație literară Vasile Voiculescu”, și-a publicat primul roman în anul 2008, „Destine la indigo”. În prezent, are șase romane publicate. Laura Cozma: Bună ziua, domnule Dănăilă! Mă bucur că aţi acceptat să-mi răspundeţi la întrebări. Prima mea întrebare ar fi despre literatura buzoiană. Credeţi că este bine reprezentată la nivel naţional? Dumitru Dănăilă: Buzăul, aşezare străveche, menţionată documentar pentru prima oară în anul 376, în scrisoarea patristică Pătimirea Sfântului Sava, este situat în zona de confluenţă a trei import

Fuga spre tine

Cristian, cea mai viguroasă credință care te lovește fără să vrea sau să vrei, este iubirea. Cristian, trebuie să știi cât de mult îl strig(am), în învelișul stâng al toracelui, fără să îi vibreze nimic în trompa lui Eustachio. Căușul palmelor ascunde mireasma putredă a limbajului trupesc din lama dulce a timpului. Cristian, credeam că în ziua când nu mai trăiești pentru tine ești definiția unui om mort și viu, totodată. Dar, dacă te desprinzi de durere concepi dragostea și împlinirea. Atunci, articulația pumnului se deschide, iar vârfurile degetelor tale se sprijină în buricele degetelor mele pentru a păși împreună spre soarele zâmbetului tău. Cristian, trăiesc și în el, la fel ca puiul de om în mamă.